4 grudnia 2015 Bez kategorii Reklama i marketing 0

Subvertising, nazywany często antyreklamą, dotyczy reklam outoodowych, głównie billboardów i plakatów, dlatego bywa uznawany za akt wandalizmu. Polega na zmianie pierwotnego przekazu reklamy, przy zachowaniu oryginalnego kształtu i wyglądu, oraz całości lub części tekstu. Przechwytuje styl i sposób działania oryginału, ale dodaje coś od siebie. Zmiany bywają niewielkie, ale siła ich przekazu jest ogromna.

Subvertising skupia się na parodiowaniu reklam, ma charakter społeczny i artystyczny, jest formą kontrkultury. Sama nazwa dobrze wyjaśnia cel tej antyreklamy, stanowi połączenie dwóch angielskich słów: subvert (dywersja) i advertising (reklama).

Charakterystycznym przykładem jest np. zmiana logo firmy Ford na Fnord – Fnord to słowo oznaczające coś ironicznego, absurdalnego, ale również budzącego niepokój.
Innym przykładem jest zamiana logo sieci T-Mobile na wizerunek Pac Mana.

Pac Man T-Mobile

subvertising